Als u als affiliate start, dan komt u al snel tot de conclusie dat datafeeds belangrijk zijn om producten aan te kunnen bieden. Een start maken met productdatafeeds heeft veel haken en ogen. Zo komt het in de praktijk regelmatig voor dat feeds inconsistent worden aangeleverd. In dit artikel geef ik een aantal tips om te starten met datafeeds.

Ontwikkel een eigen systeem
Als u gaat werken met datafeeds is het handig om een systeem te ontwikkelen. Dit kan u helpen met het verwerken van datafeeds. U kunt feeds niet handmatig filteren en in een database importeren, dit is namelijk een zeer tijdrovende klus. In feeds zitten namelijk velden die inconsistent zijn, daarom is het handig om eigen software te ontwikkelen, dat u kan helpen met het verwerken van feeds.

Gebruik WordPress of andere third party software
Als u niet de financiële middelen heeft om een eigen systeem te ontwikkelen, dan kunt u gebruik maken van WordPress. Op internet zijn er veel WordPress Plugins te vinden die feeds verwerken op uw WordPress Blog. Persoonlijk vind ik het gebruik van WordPress in combinatie met datafeeds niet handig, omdat dit in de praktijk niet efficiënt is (tenzij u een goede domeinnaam heeft.) In de praktijk heb ik namelijk weinig succesvolle WordPress-sites gezien in combinatie met datafeeds.

Houd rekening met seo
Ik zie vaak dat mensen concepten starten door alleen datafeeds te importeren en hopen dat ze rijk worden. Het is aan te raden om de teksten van datafeeds te herschrijven zodat u beter ranked in Google. De content van een datafeed is namelijk voor iedere publisher beschikbaar, daarnaast staat de content ook nog eens op de website van een advertiser. Het is dus van belang om de informatieve tekst van een datafeed te herschrijven anders zult u niet hoog scoren in Google.

Issues met datafeeds
Datafeeds zijn handig om te gebruiken, maar helaas zitten er ook een aantal nadelen aan. Hieronder geef ik een aantal voorbeelden wat vaak in de praktijk gebeurt met het gebruik van datafeeds.

1. Incorrecte data aangeleverd
In de praktijk komt het vaak voor dat datafeeds inconsistent worden aangeleverd. Een goed voorbeeld is de additionele velden. Als u bijvoorbeeld een nichewebsite gaat starten over telecom en u pakt de categorie ‘telefoons’ van een datafeed, dan kan het zijn dat deze selectie inconsistent is. Dat wil zeggen, de categorie kan dus ook uit andere producten als pannen bestaan. In mijn kennissenkring zie ik veel publishers die met deze problemen kampen. Uiteraard is dit probleem te voorkomen door eigen gemaakte software te ontwikkelen die deze inconsistentie eruit filtert.
Daarnaast komt het ook vaak voor dat de prijs die in een datafeed staat niet overeenkomt met die op de website van de advertiser. U kunt dit beperken door de feed zo vaak mogelijk te updaten.

2. Eigenschappen van een product ontbreken in datafeeds
Vaak als u een datafeed verwerkt, ziet u dat er veel eigenschappen beschikbaar zijn van een product. Helaas bevinden deze eigenschappen zich vaak in het ‘omschrijving’-veld. Idealiter levert een advertiser /netwerk deze extra attributen aan in aparte kolommen, zodat u ze gelijk kunt mappen, maar dit is niet mogelijk. Omdat wij in de praktijk vaak horen dat dit een issue is, hebben wij zelf een gratis uit te proberen tool Alfieliate ontwikkeld, wat automatisch de waardes verrijkt van een datafeed. Als in het omschrijving-veld van een iPhone 5s zich bijvoorbeeld waardes als kleur en schermresolutie bevinden, dan voegt Alfieliate dit toe aan aparte kolommen.

3. Afbeeldingen worden niet getoond
Afbeeldingen van advertisers worden op hun server gehost. Als de advertiser een storing heeft met productafbeeldingen, dan worden deze niet getoond op uw website. Dit kan ook leiden tot een trage website. U kunt zelf weinig aan deze issue doen. Om dit probleem te beperken is het belangrijk dat u uw datafeed vaak update.

Hoe kunt u de foutmarge beperken
Zoals u leest zijn datafeeds niet betrouwbaar. Hieronder geef ik een aantal tips over hoe u de foutmarge van datafeeds aanzienlijk kunt verkleinen.

1. Laat een 404-checker uw website controleren op dode links
Het is handig om een script te schrijven die uw website checkt op 404 errors. U kunt bijvoorbeeld een script laten schrijven die de afbeeldingen en product-urls controleert of deze geen 404-meldingen teruggeeft. U zou dan bijvoorbeeld het script een wekelijkse rapportage kunnen laten genereren van welke pagina’s 404 errors bevatten.

2. Update uw datafeed zo vaak mogelijk
Vaak worden fouten in een feed opgelost door de feeds te updaten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u een cronjob heeft ingesteld op 0:00 uur, wellicht kan er dan om 12:00 uur een fout optreden in de feed die ervoor zorgt dat de afbeeldingen worden verwijderd. Het is daarom handig om meerdere keren per dag een update te draaien van de feed.

3. Verwijder feeds die een slechte reputatie hebben
Vaak hoort u in de affiliatewereld welke feed een slechte reputatie heeft. Gebruik deze feeds dan ook niet.

4. Maak een spider met toestemming van de advertiser 
Wilt u altijd de juiste voorraad van een product hebben? Of wilt u dat de prijs van een product altijd klopt? Dan is het aan te raden om een spider te maken die een product een aantal keer per dag spidert, oftewel controleert of de prijs en voorraad wel klopt. Doe dit wel in overleg met de advertiser.

Conclusie
Door middel van datafeeds kunt u snel een internetconcept opstarten. Maar als u succesvol wilt worden als affiliate in combinatie met datafeeds, dan dient u wel te investeren in techniek. Als u specifieke vragen heeft over dit onderwerp hoor ik het graag:).

Wellicht vind je deze artikelen ook cool om te lezen:
Feeds verwerken met Mongo DB
Big Data voor beginners
Wat is noSQL
Alles over productfeeds